دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1402 - 13:45
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

چاقی بلای جان نوجوانان 

چاقی بلای جان نوجوانان 
مدیر اورژانس بیمارستان سینا گفت: ایجاد عادت‌های درست در دوران کودکی و نوجوانی بسیار آسان‌تر از تلاش برای تغییر رفتار‌های ناسالم در دوران بزرگ‌سالی است.
کد خبر : 882918

حسین کرمانپور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: بسیاری از عادت‌های نادرست در دوران نوجوانی در افراد ایجاد می‌شود و در صورت آموزش رفتار و تمرین سبک زندگی درست می‌توان در بزرگ‌سالی نیز شاهد زندگی سالم‌تری در آن‌ها باشیم.

وی بر این باور است که چاقی و اضافه وزن شاید مهم‌ترین مشکل کودکان در دوره معاصر باشد. موضوعی که به دلیل تغذیه نامناسب و سبک زندگی غلطی که در سال‌های اخیر باب شده، ایجادشده است.

این پزشک با اشاره به اینکه از حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز ایرانی، نزدیک به ۵ میلیون نفر دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند، تأکید کرد: در واقع بیش از ۲۵ درصد کودکان در ایران اضافه‌وزن دارند و این اضافه‌وزن در دختران بیشتر از پسران است.

به اعتقاد او دو سال پاندمی کرونا و قرنطینه‌های طولانی در این بخش بی تأثیر نبوده و توضیح داد: متأسفانه در حال حاضر شرایط زندگی با گذشته کاملاً متفاوت است و زندگی‌های آپارتمان‌نشینی، فضای بازی و جنب‌وجوش را از بچه هاگرفته است. این در کنار تغذیه‌های نامناسب و ورود فست فود‌ها به زندگی عادی و ورود بازی‌های بچه‌ها به فضای دیجیتال مزید بر علت شده که چاقی در بین بچه‌های نوجوان بیشتر شود.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا با اشاره به اینکه کودکان چاق اصولاً در بزرگسالانی چاق هستند، ادامه داد: چاقی در بزرگسالی می‌تواند خطر احتمال بروز بیماری‌هایی مانند انواع سرطان‌ها، دیابت، فشار خون و انواع سکته‌ها را در افراد بالا ببرد.

وی با اشاره بر اینکه متأسفانه در دوران مدرسه نیز این چاقی‌ها درمان نمی‌شود، تاکید کرد: در دوران مدرسه بچه‌ها صبحانه مفید نمی‌خورند و در مدرسه نیز خوراکی‌های پر کالری عمده تغدیه دانش آموزان را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل فرایند چاقی همچنان ادامه پیدا می‌کند.

کرمانپور توضیح داد: یک باور غلط در بین برخی از خانواده‌ها وجود دارد و آن‌هم اینکه آن‌ها معتقدند وقتی کودکشان تپل و چاق است، پس سالم هستند و در مقابل رژیم‌های غذایی کودکشان مقاومت می‌کنند. این در حالی است که چاقی هیچ‌وقت علامت سلامت نبوده و نیست و در دوران چاقی می‌تواند بلوغ زودرس را نیز به همراه داشته باشد. این در حالی است که چاقی در دوران نوجوانی سن برخی از بیماری‌ها مانند دیابت و فشارخون را نیز کاهش داده است.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا فاصله سنی ۴ تا ۵ سال و ۱۴ تا ۱۵ سال را مهم ارزیابی کرده و خاطرنشان کرد: میزان وزن در این دو مقطع سنی بسیار اهمیت دارد و بدن در این دو فاصله سنی دچار جهش رشدی مهمی می‌شود به همین دلیل اگر کودک با اضافه‌وزن وارد این مرحله جهش رشدی شود اضافه وزنش دو برابر می‌شود در بزرگسالی تعداد سلول‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، اما حجم این سلول‌ها بزرگ یا کوچکتر می‌شود و چاقی بیشتر خودش را نشان می‌دهد. به همین دلیل مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد کنترل چاقی قبل از سن جهش سلولی است.

وی توضیح داد: نداشتن خواب مناسب، اضطراب و استرس نیز می‌تواند بر افزایش وزن در دوران نوجوانی تأثیر گذار باشد به همین دلیل والدین باید به این فاکتور‌ها توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته